BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 19, 2011

~mereka lebih mulia~

kehidupan di dunia tidak menjamin kebahagiaan yg selamanya kecuali jika kita beriman dan bertaqwa. insyaALLAH nikmat kesenangan dan ketenangan akan kekal selamanya. pada post kali ni, ana ingin menyulusuri sesuatu perkara yg kita selalu terlepas pandang. iaitu mengenai mereka yg lebih mulia. siapa mereka tu???  baca sampai habis br tau ye..

erm..Allah telah mengurniakan ana sebuah keluarga yg besar. ada abang, akak dan adik. ditambah pula 5 org anak buah yg nakal2 semuanya. bila bercakap dengan mereka samada yg lebih tua atau lebih muda, macam2 emosi yg datang. ada suka, ada geram, macam2 nada. marah, sedih dan lain2. camna emosi tu boleh datang ye? ia datang apabila sesuatu perkara berlaku samada perkara yg melucukan, menyedihkan atau yg membuat kita marah. 
di sini ana tidak mahu menyentuh ttg emosi suka atau gembira tapi apa yg ana ingin sentuh ialah ttg emosi marah. berapa ramai yg boleh atasi emosi ini? ana yakin hanya kira2 20% saja yg dapat mengwalnya. bukan senang nak jadi sabar walaupun sabar itu indah. setelah 19 tahun 11 bulan hidup, baru ana dapat jawapn camne nak atasi perasaan marah dan emosi yg tidak terkwl tu.

satu statement yg mengubah sikap ana, ''apabila kita bercakap dengan org lebih muda dari kita, merendah dirilah kerana dia kurang berbuat dosa dan apabila bercakap dengan org yg lebih tua dari kita, merendah dirilah kerana dia lebih banyak berbuat amalan soleh berbanding kita''..itulah sebabnya mereka lebih mulia dari kita. subhanallah..Allah telah mengajar hambanya supaya sentiasa berhusnuzhon dengan semua org kerana bersuuzhon itu boleh membawa fitnah.. nauzu min zalik..

jadi..semoga kita semua dapat mengawal emosi dan perasaan dengan baik tidak kira dalam apa situasi sekalipun. sesungguhnya sifat marah itu sifat syaitan..janganlah kita jd kwn syaitan ye...selamat beramal..^^

0 comments: